søndag den 21. oktober 2012

Regnbuestribet hjertetæppe - DIY

Efterårsferien var tiltrængt herhjemme og er blevet fuldt udnyttet. Jeg tog mig den frihed at sætte mig med et nyt hækleprojekt - jeg sad på min flade 12 timer fordelt over 3 dage og fik hæklet et fint barnevogntæppe til vores kommende baby (forvent ikke at det "kun" tager 12 timer)

Elsker regnbuefarverne - skal have vasket og presset tæppet så det står helt skarpt i rækkerne.
Første gang jeg så tæppet, HER hos Kirkesjov, var jeg solgt. Den oprindelige opskrift finder du HER og på DENNE hollandske blog finder du en lille billede-DIY og diagrammet til tæppet.
Jeg har løbende vist tæppet frem på Instagram, hvor I kan følge mig under Lindersverden, og flere har spurgt om jeg ikke vil oversætte opskriften så her kommer den.

Mit færdige tæppe måler ca 75 x 100 cm. Jeg har brugt 4 ngl lys Cotton 8 og diverse rester til hjerterne, hæklet med nål str 3..
Til oversættelsen af opskriften tager jeg udgangspunkt i diagrammet fra den hollandske blog. Diagrammet viser et lille udsnit af tæppet. Størrelsen på tæppet justeres ved at gentage mønstret (det der er markeret med gult i diagrammet) indtil tæppet har den ønskede bredte.

Slå 26 lm op (selvfølgelig flere alt efter hvor stort tæppet skal være),  vend
1. rk: 3 lm, hækl stgm i hver m (26 m), vend

Farveskrift

2. rk: 3 lm, stgm, 2 lm, spring 5 m over, (2 stgm, lm 2 stgm) i næste m, 2 lm, spring 6 m over, (2 stgm, lm 2 stgm) i næste m, 2 lm, spring 6 m over,(2 stgm, lm 2 stgm) i næste m, 2 lm, spring 5 m over, 2 stgm i sidste m, vend

Farveskift

3. rk: lm, fm i første m, lm, spring m over, 2 stgm over lm i 2. rk og "hæftet" i stgm i 1. rk, 2 lm, spring 2 m over, fm, 2 lm, spring 2 m over,2 stgm over lm i 2. rk og "hæftet" i stgm i 1. rk, 2 lm, spring 2 m over, fm, 2 lm, spring 2 m over,2 stgm over lm i 2. rk og "hæftet" i stgm i 1. rk, 2 lm, spring 2 m over, fm, 2 lm, spring 2 m over, 2 stgm over lm i 2. rk og "hæftet" i stgm i 1. rk, lm, spring 2 m over,fm i sidste m, vend.

4. rk: 3 lm,stgm i hver m (26 m), vend

Farveskift

5. rk: 3 lm, stgm, 2 lm, spring 5 m over, (2 stgm, lm 2 stgm) i næste m, 2 lm, spring 6 m over, (2 stgm, lm 2 stgm) i næste m, 2 lm, spring 6 m over,(2 stgm, lm 2 stgm) i næste m, 2 lm, spring 5 m over, 2 stgm i sidste m, vend.

Gentag rk 3 - 5 til tæppet har den ønskede str.


Kan godt selv se at det ser meget uoverskueligt ud - men det er faktisk meget simpelt. Prøv med en prøve først hvor du følger opskriften helt slavisk, punkt for punkt, så skal det nok give mening.


God fornøjelse

KH Laura

53 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig til at prøve det af. Tak for oversætningen :) Har dog sat mig for at mit evighedsprojekt SKAL være flrdigt før jeg må begynde på noget nyt hækleri, men det skrider heldigvis også godt fremad. Men det er jo i samme type bomuldsgran som dette, så måske jeg vil prøve at hækle dette i noget kraftigere garn med noget uld i. Tror du det vil fungere okay?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ps: Jeg deler lige på bloggen, for det er bare så fint dit tæppe. Håber det er okay jeg låner et billede?!

      Slet
    2. Ja det vil helst sikkert virke - jo kraftigere garnet er jo hurtigere får tæppet og lidt størrelse :)
      Du deler bare!!! tak :)

      Slet
  2. Det er et helt fantastisk flot tæppe!

    SvarSlet
  3. Jeg skal i hvertfald prøve det af, tror jeg starter med pudestørrelse.. Det er så smukt og tak for opskrift :)

    SvarSlet
  4. Hold da op det ser godt ud:-)

    SvarSlet
  5. Et helt fantastisk flot tæppe, det må på to dó listen :)

    SvarSlet
  6. Smukt:-)
    Tak fordi du vil dele:-)

    SvarSlet
  7. Åh, for et nydelig teppe!
    Fantastiske farger :)

    SvarSlet
  8. Hvor fantastisk!
    Jeg har også savnet en oversat opskrift så takker simpelthen bare 1000 gange :)

    SvarSlet
  9. Helt utrolig nydelig!! Flott med oppskrift! Dette må jeg prøve!!!

    SvarSlet
  10. Tak for diy! Det er rigtig flot i regnbuefarver!
    Det er en rigtig flot blog du har, man bliver jo super inspireret:-) faldt over den fordi jeg selv har en lille dreng der hedder Buster, så jeg synes næsten den kaldte på mig;-) jeg har meldt mig som fast læser.
    Kh sandra

    SvarSlet
  11. I believe this іs among the ѕo much ѵital info
    for me. Anԁ і am glaԁ studying уour article.
    Howeveг wanna cоmmentaгy on some bаsic thіngѕ, Thе ѕite taste is ideal, the articles is truly nіce :
    D. Gοod activity, сheers

    Нere is my blog ρost - Wolontariat Europejski
    Also see my website - http://tagza.com/search/http://svatba.podgorny.cz/moin/ChloeBritt/

    SvarSlet
  12. We are a group of volunteers аnd oρenіng a neω schеme in οuг communіty.
    Your webѕite offеred us with valuablе info
    to wоrk on. You haѵе dоnе an imρressive
    job аnԁ οur entіге сοmmunity will be thаnkful tо yοu.



    Ηeгe iѕ my page :: hcg homeopathic diet

    SvarSlet
  13. Great blοg here! Alѕo your web site lοаdѕ uρ
    very fast! What web hоѕt are you using?
    Cаn I gеt your affіliate link to уour host?
    I wіsh my web ѕіte loаded up
    аs quickly as yourѕ lol

    Also visit my homepage; buy hcg drops

    SvarSlet
  14. Hvor er det et flot tæppe. Jeg har lige lavet en prøve og det er faktisk slet ikke svært.Flot at du har beskrevet det så godt. Tusind tak.
    Hilsner fra Hannes Corner

    SvarSlet
  15. Tak for en fantastisk DIY :o)
    Jeg er forholdsvis ny med en hæklenål og har dog alligevel en del erfaring. Jeg er dog aldrig før stødt på udtrykket "hæftet". Kunne du prøve at uddybe hvordan jeg "2 stgm over lm i 2. rk og "hæftet" i stgm i 1. rk"? Skal jeg hækle stgm udenom lm i 2. rk og ned i stgm fra 1. rk?
    På forhånd tak.
    Karina

    SvarSlet
  16. Det tæppe er simpelthen så flot, og jeg har lige siden du lavede dette indlæg ønsket mig at lære at hækle så jeg også kunne få sådan et tæppe. Nu er jeg simpelthen gået igang... jeg finder en lille video til hver type maske og laver en lille prøve i nogle (forfærdelige) forskellige farver...
    Men... hvordan bliver yderkanten af tæppet? Hvis jeg forstår opskriften korrekt, får man halve hjerter ude i kanten? Kan man springe dem over, sådan så bundfarven (din hvide) går hele vejen op i siderne? Og hvis ja, hvordan laver man så alle farveskiftene? Måske skal jeg lige finde en video om at hæfte ender også =)
    Men foreløbig tak for en inspirerende blog... har også store ønsker om at lære at lave hæklet legemad.

    Mange hilsener med tungen lige i munden, fra Joyce

    SvarSlet
  17. Hvor er det fint. Måske det bliver det tæppe jeg skal lave til min veninde i barselsgave. Tak fordi du deler.
    Kabistrik.blogspot.com

    SvarSlet
  18. Hejsa ...Tak for du deler , det er så sødt et tæppe , jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad det skal være deleligt med , hvis man vil lave et større tæppe , kan du hjælpe ?
    Mange hilsner Connie

    SvarSlet
  19. Det er rigtig god stil, når man laver et blogindlæg med en DIY, at man husker at besvare folks spørgsmål ...

    SvarSlet
  20. Sikke et flot tæppe - og tak for at dele opskriften :-)
    Som jeg kan se, at andre også har spurgt om, så prøver jeg lige det samme.... Hvor mange masker har du brugt til opslag - og hvad skal maskeantal være deleligt med?
    Er der andre der har fundet svaret undervejs, så vil jeg blive meget glad for et lille svar :-)
    De bedste hilsener, Linda

    SvarSlet
  21. Tak for opskriften :-) Forholdsvis let at gå til - selv om det bliver ved med at drille mig at få startet rigtig på hver række; men mon ikke jeg får den inden jeg er færdig ;-)

    SvarSlet
  22. Til "Anonym" og Connie: egentlig står det vist på tegningen, men der misforstod jeg det i første omgang. Men nu har jeg den vist. Antallet af masker: (X•7+8). Og første stangmaske i 4. luftmaske fra nålen :-). God hæklelyst hvis I vender tilbage og ser svaret......

    SvarSlet
  23. Rigtig dejligt med en god dansk oversættelse ;o)

    SvarSlet
  24. For at få tæppet 75x100 som du skriver dit blev, hvor mange masker er du så startet ud med ?

    SvarSlet
  25. Hej
    Jeg er helt forelsket i tæppet og er nu selv gået igang. Meeen… er det mig der er for perfektionistisk eller bliver det bedre hen af vejen?
    Jeg syntes hullerne bliver for store og synlige i luftmaske buen over hjerterne.
    Bliver det ved med det eller “sætter” det sig pænere jo længere jeg kommer eller er det mig der gør noget forkert?
    Sy tes ikke at de ses på dit billede.

    SvarSlet